Polskie plantacje borówki już dostarczają świeże owoce do sklepów. Borówka wysoka, znana jako superowoc, jest uprawiana w Polsce od blisko 50 lat. Polacy są największymi konsumentami borówki na świecie, spożywając średnio 1,83 kg na osobę rocznie. Polska jest także jednym z czołowych eksporterów tego owocu. Od ośmiu lat branża borówkowa uroczyście rozpoczyna sezon 1 lipca, organizując degustacje z udziałem najmłodszych.
Sezon na polską borówkę został oficjalnie otwarty degustacją pierwszych owoców, w której uczestniczyła 13-miesięczna Matylda, córka plantatorów Marii i Damiana Kuca z Solca, gmina Szydłów, w województwie świętokrzyskim. To symboliczne wydarzenie zainaugurowało sezon, w którym plantatorzy czują dumę i radość ze swoich plonów. Bartłomiej Milczarek, Adam Kostrzewa, Rafał Legucki, Andrzej Trela i Ireneusz Komorowski – czołowi plantatorzy, wyrazili swoje opinie i życzenia w imieniu całej branży.
Święto Borówki
1 lipca na stałe wpisał się w kalendarz jako Dzień Polskiej Borówki. - Uprawa borówki wysokiej w Polsce ma już blisko 50-letnią historię, a Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki działa od niemal 30 lat - mówi Bartłomiej Milczarek, prezes Stowarzyszenia. Początkowo data 1 lipca budziła wątpliwości jako zbyt wczesna, ale teraz widzimy, że jest idealna. W tym roku półki sklepowe już uginają się pod ciężarem świeżych, polskich borówek, co potwierdza, że termin jest trafiony.
Adam Kostrzewa wspomina początki Dnia Polskiej Borówki jako wydarzenie, które zjednoczyło plantatorów i wyznaczyło wyraźny start sezonu. - Konsument powinien wiedzieć, że nasze borówki są już dostępne. Warto spróbować tych pierwszych owoców jak najszybciej - dodaje.
Tradycja i Przyszłość
Dzień Polskiej Borówki stał się tradycją. - Moje dzieci brały udział w pierwszej edycji, osiem lat temu, i biorą udział w kolejnych. Zawsze zaczynamy zbiory od najsympatyczniejszego dziecięcia jedzącego polskie borówki. To czas, kiedy producenci zaczynają zrywać owoce, a konsumenci spożywać. Zapraszamy wszystkich do celebrowania tego czasu - mówi Rafał Legucki.
Andrzej Trela podkreśla znaczenie projektu promującego borówki. - Pomysł promowania rozpoczęcia sezonu 1 lipca bardzo mi się podoba. To jasny przekaz dla konsumenta: teraz jest czas na nasze, polskie borówki, zdrowe i zadbane, wyprodukowane w Polsce.
Lokalnie i Globalnie
Bartłomiej Milczarek uważa, że data 1 lipca to doskonały wybór. - Jako branża wskazujemy konsumentom, że od tego dnia mamy polskie borówki codziennie. To idealny czas, by sięgnąć po nie do każdego posiłku - zachęca.
Ireneusz Komorowski dodaje, że wszyscy uczymy się, iż sezon polskiej borówki rozpoczyna się 1 lipca. - Teraz mamy mnóstwo świeżych borówek z najbliższych plantacji. To okazja, by zdrowotnie podbudować się na cały rok. Lipiec to czas, kiedy decydujemy o naszej formie na przyszły sezon.
W tym roku plantatorzy sugerują, że sezon rozpoczął się nieco wcześniej. Lipiec to czas na degustacje pierwszych owoców i wypracowanie nawyku codziennej konsumpcji. Już pod koniec miesiąca warto wybrać się na samozbiory i kupować borówki z myślą o zamrożeniu na jesień i zimę.
Celebracja Sezonu
Zapraszamy wszystkich do celebrowania 1 lipca – Dnia Polskiej Borówki. To doskonała okazja, by cieszyć się świeżymi, polskimi borówkami i wprowadzić je do swojej diety. Świętujmy razem otwarcie sezonu i cieszmy się smakiem tego wyjątkowego superowocu!
Źródło informacji/fot. Materiały prasowe