transformacja energetyczna, współpraca międzynarodowa, handel transgraniczny, energia, wodór, H2POLAND & NetZero Forum, technologie niskoemisyjne, technologie zeroemisyjne, wymiana informacji, niskoemisyjna gospodarka, zeroemisyjna gospodarka
16 października 2024

45% Polaków wyrzuca jedzenie – raport Banków Żywności 2024

Federacja Polskich Banków Żywności opublikowała najnowszy raport „Nie Marnuj Jedzenia 2024”, który ukazuje skalę marnowania żywności w Polsce. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi na grupie 1000 osób, aż 45% respondentów przyznaje, że wyrzuca jedzenie przynajmniej od czasu do czasu. Choć to problem ekologiczny i ekonomiczny, zauważalny jest spadek o 11 punktów procentowych w porównaniu do 2023 roku.

Skala problemu

Raport pokazuje, że w polskich gospodarstwach domowych rocznie marnuje się blisko 3 miliony ton żywności, co jest ogromną stratą zarówno dla domowych budżetów, jak i środowiska. Najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo (66% przypadków), wędliny (36%), warzywa (34%) i owoce (30%). Pieczywo jest produktem najczęściej marnowanym, co wynika z jego krótkiego terminu przydatności.

Społeczne i środowiskowe konsekwencje

Marnowanie żywności ma negatywny wpływ na środowisko poprzez niepotrzebną emisję gazów cieplarnianych i zużycie zasobów, takich jak woda i energia, wykorzystywane do jej produkcji. Ponadto, jak podaje Główny Urząd Statystyczny, w Polsce 6,6% społeczeństwa żyje poniżej progu ubóstwa, co sprawia, że problem marnowania jedzenia staje się jeszcze bardziej palący z punktu widzenia społecznego.

Edukacja i inicjatywy

Banki Żywności aktywnie pracują nad zmniejszeniem skali marnowania żywności poprzez ratowanie niesprzedanych produktów z rynku oraz prowadzenie programów edukacyjnych. W ramach różnych inicjatyw, takich jak współpraca z sieciami handlowymi czy organizacjami charytatywnymi, żywność ta trafia do potrzebujących.

Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności, podkreśla: „Marnowanie żywności to nie tylko problem ekologiczny, ale również społeczny i ekonomiczny”. W związku z tym Federacja dąży do zwiększenia świadomości społecznej na temat wartości żywności i promuje odpowiedzialne zachowania konsumenckie.

Działania sklepów

Na polskim rynku także sieci handlowe, takie jak Lidl Polska, angażują się w walkę z marnowaniem jedzenia, wprowadzając przeceny na produkty z krótkim terminem przydatności i współpracując z organizacjami charytatywnymi.

Światowy Dzień Żywności

Z okazji Światowego Dnia Żywności, obchodzonego 16 października, raport ten jest ważnym przypomnieniem o potrzebie podejmowania działań mających na celu ograniczenie marnowania jedzenia w Polsce.

Federacja Polskich Banków Żywności kontynuuje swoje starania na rzecz zmniejszenia skali problemu poprzez edukację, programy pomocowe i budowanie świadomości społecznej.