Najczęściej do picia alkoholu i prowadzenia pojazdu przyznają się osoby, które nie ukończyły jeszcze 20. roku życia – wynika z danych Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Sytuacja ta pokazuje, jak istotna jest prewencja oraz systematyczne kontrole stanu trzeźwości kierowców. W 2023 roku w Polsce doszło do 1201 wypadków drogowych, których sprawcami były osoby pod wpływem alkoholu, a w ich wyniku śmierć poniosły 154 osoby.
Jak wynika z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, największą grupę sprawców wypadków pod wpływem alkoholu stanowią osoby w wieku 25–39 lat, które w 2023 roku odpowiadały za 43,1% takich zdarzeń. Z drugiej strony, badania opinii społecznej wskazują, że to właśnie najmłodsi kierowcy – do 20. roku życia – najczęściej przyznają się do prowadzenia pojazdu po spożyciu alkoholu.
Statystyki pokazują, że w 2023 roku co piąta ofiara wypadku drogowego w Polsce zginęła w zdarzeniu z udziałem młodego kierowcy w wieku 18–24 lat. Maria Dąbrowska-Loranc, kierowniczka Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, podkreśla, że brak doświadczenia oraz nieumiejętność przewidywania ryzykownych sytuacji sprawiają, iż ryzyko wypadku z pijanym kierowcą poniżej 20. roku życia jest nawet trzy- lub czterokrotnie wyższe niż w przypadku starszych kierowców.
Młodzi kierowcy często wykazują skłonność do brawurowej jazdy oraz ryzykownych manewrów. Chęć zaimponowania rówieśnikom prowadzi do nadmiernej prędkości i ignorowania zasad bezpieczeństwa. Niestety, brak rozwagi może mieć tragiczne konsekwencje, nie tylko dla sprawców, ale także dla ich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Obecnie w Polsce obowiązuje limit 0,2 promila alkoholu we krwi dla kierowców. Jego przekroczenie skutkuje poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. W celu zapobiegania tego typu sytuacjom organizowane są liczne kampanie edukacyjne skierowane do młodych i przyszłych kierowców. Eksperci podkreślają, że Ośrodki Szkolenia Kierowców powinny kłaść większy nacisk na uświadamianie kursantów o konsekwencjach prowadzenia pojazdu po alkoholu.
Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem poprawności zachowań kierowców. Badania Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazują, że 99,7% kierowców na polskich drogach jest trzeźwych. Działania prewencyjne, takie jak wyrywkowe kontrole trzeźwości oraz pomiar prędkości, przyczyniają się do poprawy sytuacji. Rocznie przeprowadza się około 16 milionów takich kontroli.
Szansa na zatrzymanie do kontroli jest duża, a kierowcy mają tego świadomość. Z europejskich badań ESRA wynika, że Polacy są świadomi wysokiego ryzyka kontroli policyjnej, co wpływa na ich decyzje dotyczące prowadzenia po spożyciu alkoholu. Średnia europejska w tym zakresie wynosi 20%, podczas gdy w Polsce aż 50% kierowców bierze pod uwagę możliwość zatrzymania przez policję.
Statystyki Instytutu Transportu Samochodowego pokazują, że dzięki działaniom prewencyjnym liczba nietrzeźwych kierowców oraz spowodowanych przez nich wypadków systematycznie spada. Niemniej jednak każde takie zdarzenie niesie tragiczne skutki dla ofiar i ich rodzin. Dlatego niezbędne jest dalsze wzmacnianie kampanii edukacyjnych oraz zaostrzanie kontroli trzeźwości, aby minimalizować liczbę wypadków drogowych powodowanych przez młodych, nieodpowiedzialnych kierowców.
Źródło: